ÉLETRE NEVELVE
Avagy erőszakmentes kutyanevelés és kutyaoktatás a boldog és együttműködő kutyákért

 

Amikor egy kutyát elkezdünk tanítani, magunkról is akaratlanul elkezdünk tanulni.

Nem is olyan régen, 2017. év elején volt szerencsém eljutni Indiába. Hihetetlen volt számomra az a harmónia és nyugalom ami az ottani “kóbor” kutyákból áradt.  A legforgalmasabb helyen is a legnagyobb nyugalomban aludtak, magabiztosan közlekedtek az autók forgatagában, tiszteletben tartották az emberek szabályait és minden cselekedetük azt sugallta, hogy pontosan tudják hol a helyük az egész ember által alkotott mesterséges rendszerben. Cserébe az emberek is tisztelték az ő határaikat, nem zavarták el ha az utca közepén támadt kedvük szundítani egyet, inkább kikerülték őket. Természetesnek vették a jelenlétüket, néhol enni adtak nekik és friss vizet. De persze megvoltak azok a helyek és emberek, amiket és akiket nem véletlenül kerültek a négylábúak, és természetesen ott sem fenékig tejfel az élet..
Lenyűgöző volt számomra azt látni, hogy így is lehet kutyákkal együtt élni és mennyivel nyugodtabbak a kutyák és a velük együtt élő emberek is, ha a kölcsönös bizalom megvan és egymás kommunikációját, szabályait is megértik és tiszteletben tartják.

img_4030.JPG

Hazaérve Budapestre óriási kontrasztot éreztem a kutyák világában és az emberi hozzáállásban. Máshogy kezdtem el tekinteni az itthoni pórázra kötött, agyonszabályozott, sokszor elvárásokkal ostromolt városi kutyákra, akiknek az emberi értelemben vett normális viselkedést  kell produkálniuk, mert ha ennek nem tesznek eleget akkor az esetek többségében jön a büntetés.
Rengeteg kérdés kezdett el cikázni a fejemben. Hogy lehet az, hogy Indiában a gazdátlan kutyák boldogabbnak tűntek számomra? Miért kell örökösen küzdeni a falkavezérségért és a pozíció megtartásáért? Miért éreztem úgy, hogy ha nem figyelek eléggé akkor a kutyám a hátam mögött kicselezve megszeg egy általam felállított szabályt? Akkor még nem értettem mire is van igazán szüksége a kutyámnak a korlátok, határok és szabályok felállításán és betartatásán túl. Csak azt éreztem, hogy valami hiányzik belőlem, valamit még nem tudok a kutyákról... Elkezdtem a bennem felmerült kérdőjelek után járni és annyira elmélyedtem a témában, hogy miközben az után kutattam, hogyan is tehetném teljesebbé a kutyám és köztem lévő kapcsolatot, akaratlanul is egy mélyebb, önismeret felé vezető úton indultam el. Ennek köszönhetően ma már gazdiknak és kutyáiknak segítek megérteni egymást és kialakítani a kölcsönös együttműködést. Amit ezúton is külön köszönök Dömötör Júliának és az általa kidolgozott kutyaoktatási módszernek.

 

Mitől lehet boldog és együttműködő (és nem pedig csak engedelmes) társunk egy kutya?

Mitől lehet boldog és együttműködő (és nem pedig csak engedelmes) társunk egy kutya? Az indiai utazásom óta ez a dolog foglalkoztat. Eddigi ismereteim tükrében a választ a blogbejegyzésemben megtalálod. Irományom célja, hogy segítsem félretenni a leghűségesebb barátainkkal szemben támasztott emberi elvárásokat és kezdjük el megérteni az alapoktól, hogy a “miértek” hogyan is épülnek egymásra a kutyák életében. Azaz szeretném bemutatni és áttekinteni, hogyan is jutunk el a végső megoldáshoz, az erőszakmentes, motiváló és pozitív megerősítésen alapuló kutyázáshoz, a saját magunk és kutyánk szükségleteinek ismeretében.

Közös metszetek megtalálása

Ahhoz hogy megértsük és teljes mértékben át tudjuk érezni a kutyák szükségleteit és világát, először a saját emberi világunk működésével kell tisztában lennünk. Miután ez megtörtént és már tudjuk azt, hogy Önmagunk számára mik azok a fontos mozzanatok az életben amik boldoggá és kiegyensúlyozottá tesznek Minket, azon nyomban megértjük, és empatikus szemmel kezdjük el látni kutyánk viselkedését is. Hiszen a kutya és ember szükségleteiben a párhuzamok nyilvánvalóvá válnak.

Emberi szükségletek - A Maslow piramis

Szükséglet-motiváció-cselekedet

A boldog és kiegyensúlyozott emberi lét szükségleteit Abraham Maslow amerikai pszichológus egy piramis formájában ábrázolta. Maslow alapfeltevése az volt, hogy az emberi cselekedeteink motivációinak alapja ezen szükségletek kielégítésére vezethetők vissza. Azaz minden mozzanatunk valamely szükségletünk kielégítésére irányul: szükséglet-motiváció-cselekedet.

maslow_s_hierarchy_of_needs_svg.png

 

Az emberi szükségletek fontossági sorrendben:

  • fiziológiai szükségletek
  • biztonság és védelem
  • szeretet és összetartozás
  • önbecsülés
  • önmegvalósítás

 

A szükségletek egymásra épülnek

Maslow elmélete szerint a szükségletek piramisszerűen egymásra épülnek és szorosan összefüggnek. Azaz ha a piramis alapjait képző fiziológiai szükségletek akár csak részben is de kielégítetlenül maradnak, akkor a rajta nyugvó további szükségletek kielégítése ugyanúgy hiányt fog szenvedni. Ebből következik; ha az alapok hiányoznak nincs mire építkezni.

Gondoljunk csak bele, ha szomjasak vagyunk akkor mire fordítjuk energiánk nagy részét? Arra, hogy mielőbb vizet (szükséglet) találjunk és szomjunkat oltsuk (motiváció) vagy arra, hogy önmegvalósításba kezdjünk? Természetesen az előbbi lesz számunkra fontosabb és elkezdünk víz után kutatni (cselekedet).
Persze a Maslow által elképzelt hierarchia nem minden esetben érvényesül pl. nem magyarázza az éhségsztrájkot folytatók viselkedését (akik alapvető szükségleteiket alárendelik egy magasabb szükségletnek), továbbá a hierarchia eltérhet különböző társadalmakban és az életkorral is változik. (Hol tévedett Maslow?)

Viszont a Maslow hierarchia jó kiindulási alap, hogy tisztábban lássuk saját szükségleteinket és megadjuk önmagunk számára azt amitől jól érezzük magunkat testileg és lelkileg egyaránt.
És itt felmerül a kérdés: csak az embereknek vannak hierarchikus szükségleteik?
Természetesen nem! Az állatvilágban is jelen vannak hasonló szükségletpiramisok. Nézzük tehát a kutyák példáját.

 

A kutyák szükségletei - A HDN a kutyák Maslow- piramisa

Ahogy az embereknek, úgy a kutyáknak is megvannak a szükségleteik

Egy amerikai pszichológus Linda Michaels, akit nem mellesleg az USA top 10 kutyatrénerei közé sorolnak, egyedi hierarchikus modellel szemlélteti a kutyák Maslow piramisát. Ez más néven a HDN= Hierarchy of Dog Needs. Az emberi Maslow piramishoz hasonlóan a HDN piramisában is egymásra épülnek a szükségletek.

hierarchyofdogneeds_webemailfb-1024x791.jpg

 

Linda Michaels elképzelése szerint a kutyák viselkedésproblémái a szükségleteik megértésével és kielégítésével könnyen kiküszöbölhetők. Ha egy nem kívánt viselkedést meg szeretnénk változtatni csupán tisztában kell lennünk az alapokkal és az egymásra épülő szükségletekkel. Ennek tükrében hamar nyilvánvalóvá válik számunkra, hogy milyen kielégítetlen szükséglet állhat a probléma hátterében. Elég belegondolunk abba, hogy egy munka vérvonalas kutyát - akinek az ősei a tenyésztés során arra lettek szelektálva, hogy egyhuzamban több órát is képesek legyenek dolgozni (pl. örző-védő, terelő) - szobakutyaként tart valaki városban, akkor a kielégítetlen kognitív szükségletei hamar viselkedésproblémában ütközhetnek ki.

HDN (Hierarchy of Dog Needs)

  • biológiai szükségletek: friss víz, megfelelő táplálék, elegendő mozgás, levegő, kielégítő alvás, búvóhely, megfelelő hőmérséklet, gyengéd ápolás (szőr, karom stb.), kíméletes orvosi ellátás,
  • érzelmi szükségletek: biztonság, szeretet, bizalom, következetesség, jóindulatú motiváló vezető
  • szociális szükségletek: kötődés emberekhez, kötődés kutyákhoz, közös játék emberekkel, közös játék kutyákkal
  • erőszakmentes tanítás: vezetés, megelőzés, pozitív megerősítés, differenciális megerősítés, klasszikus kondícionálás, ellen- kondícionálás, deszenzitivizáció
  • kognitív szükségletek: választási lehetőség, újdonságok, probléma megoldás

 

Miért is fontos az erőszak minden formájának mellőzése a kutyaoktatás/nevelés során?

A HDN piramis csúcsa felé közelítve feltűnik a kutyák egyik nagyon fontos szükségletének, a tanulásnak egy új aspektusból való megközelítése. Újdonságnak számít, hogy a HDN modell a teljesen erőszakmentes tanítást jelöli meg a kutyák tanulási szükségleteinek kielégítésére. És itt felmerül a kérdés: miért olyan fontos az erőszak minden formájának mellőzése a kutyák tanítási folyamata során?
A válasz egyszerű: az együttműködés miatt.

ugras.jpg

 

Együttműködés nem egyenlő az engedelmességgel

Csakúgy mint a Maslow piramisnak és a HDN piramisnak, a kutyák erőszakmentes tanításának is megvan az alapja. Ez az alap amire építkezni lehet nem más mint a bizalom. Bizalmi kapcsolatot csak és kizárólag erőszakmentességgel érhetünk el. Legyen szó kutyáról, lóról, macskáról, emberről… be kell látnunk hogy bizalmat nem lehet kierőszakolni semmilyen élőlényből. A bizalmat ki kell érdemelni, és azt csak és kizárólag erőszakmentes cselekedetekkel tudjuk megalapozni.
A bizalom nagyon fontos alapja az együttműködésnek. Az erőszak rombolja a bizalmat, és félelmet generál. Ha egy kutya fél akkor a HDN szerint nem érzi magát biztonságban és nincs kielégítve egyik érzelmi szükséglete. Ilyen módon nem tud tovább építkezni;  a szociális, a tanulás, és a kognitív szükségletek hiányt szenvednek.  Az erőszakmentesség megalapozza a bizalmat.

Ezen a ponton felmerül egy nagyon fontos kérdés: hogy lehet az, hogy az erőszakon alapuló és/vagy büntetéses nevelés/tanítás is “hatásos”?

Hiszen az erőszakos módszerekkel tanított vagy valamely viselkedés miatt büntetett, megfélemlített kutyák is elvégzik a kért feladatot, vagy szót fogadnak gazdájuknak. 

Az erőszak bármely módszere engedelmességre nevel de együttműködésre nem. Fontos megkülönböztetni az engedelmesség és az együttműködés fogalmát.

Az engedelmesség fogalma: akaratunknak egy felsőbb akarathoz való alkalmazkodása.

Az együttműködés fogalma: rendszeres, kölcsönös segítségen, támogatáson alapuló kapcsolat, viszony.

Így már érzékelhető a különbség. Erőszakmentességgel olyan kapcsolatot alakíthatunk ki a kutyával, amelyben a kölcsönös figyelem és együttműködés a mindennapok részévé válik. Vagyis hosszú távú és tartós, kölcsönös bizalmi kapcsolatot..

Míg az erőszak bármely eszközével nevelt/tanított kutyák esetében csupán engedelmességet érhetünk el, valódi bizalmi kapcsolat és együttműködés nem alakul ki. Megcsinálja a kért feladatot vagy viselkedést, de csak alkalmazkodik a gazda akaratához. A jobb megértés érdekében gondoljunk csak a cirkuszi állatok betanításának módjára: elvégzik a kért feladatot de csak engedelmességből.

 

Dr. Ian Dunbar , a kutyalélek kanyargós útjait jól ismerő neves szakember szavait idézve:

“A kutyanevelés tekintetében a félelem és az erőszakból való cselekvés további viselkedési problémákat is szülhet, illetve az effajta büntetés arra sarkallja a kutyát, hogy kerülőutat találjon, kicselezzen, kiskapukat kezdjen el használni, ezzel megtalálva a rendszerünk gyenge pontjait, és megkockáztatva az esetleges büntetést. Szóval folytatni fogja azt a cselekvést vagy viselkedést amiről letiltottuk. Így örökös harc alakul ki a kutyánkkal.”



 

Az erőszakmentes nevelés és tanítás (force-free training) alapelve

Az erőszakmentes tanítás manapság egyre elterjedtebbé kezd válni a kutyaoktatás terén. Nem véletlenül. Hatására hosszútávon együttműködő kutyát kapunk, akivel a mindennapi együttélés könnyebbé válik, a gazdák is magabiztosabbak és nyugodtabbak ezáltal.

Linda Michaels a kutyák szükségletein kívül az erőszakmentes tanítás alapelveit is leszögezi.

Ezek a következők:
No Shock, No Prong, No Choke, No Dominance, No Fear, No Pain

Azaz egy kutya tanításánál nincs sokkoló használat és bárminemű traumatizálás, nincs szögesnyakörv, nincs fojtónyakörv, nincs dominancia fitogtatás, nincs félelemkeltés és nincs fájdalom okozás.

Nos, miért kellenek ezek az alapelvek? Miért gátolja a tanulásban egy fojtónyakörv használata a kutyát?


A HDN piramisából adódik, hogy kutyáink biológiai szükségleteinek kielégítése megalapozza a boldog és egészséges életet számukra.

cats.jpg


Egy egyszerű példán keresztül bemutatom, hogy ez mit is jelent. Vegyük a fojtónyakörv működési mechanizmusát és a kutyára gyakorolt hatását. A fojtó- és szögesnyakörvek  használata légzési problémákat okozhat és akár orvosi ellátást igénylő sérülést is a légcsőben. A légcső nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a levegő természetes úton a tüdőbe áramoljon a légzés során. Ha ez sérül vagy a fojtónyakörv a levegő útját állja, akkor a légvétel folyamata akadályozva van, ergo a  kutya egyik alapvető szükséglete nem nyer kielégítést. Így megfelelő oxigénellátás híján a kutya számára másodlagossá válik minden egyéb szükségletének kielégítése. Ez azt jelenti, hogy hosszú távon nem tudunk építkezni a fojtónyakörv által adott instant megoldásra.

A kutya nem tanulja meg tartósan a laza pórázon való sétát, hiába a kellemetlen érzés, tartós eredményhez nem vezet. Hiszen a fojtónyakörvön lévő kutya számára a tanulás motivációja másodlagossá válik. Ezért van az, hogy minden egyes séta alkalmával újra és újra megfeszül a nyakörv, a kutya ugyanúgy húz. Így számára a séták kellemetlen élménnyé válnak és ezáltal a kutyában keltett feszültség más viselkedésproblémákat is előidézhet a későbbiekben. Nem beszélve arról, hogy a kutya és gazdája közötti bizalmi kapcsolatot folyamatosan rombolja a nyakörv által a kutyában keltett kellemetlen, sőt sokszor fájdalmat okozó érzés. A kutya összekapcsolja ezt a negatív érzést a sétával. Ezáltal a kutya együttműködésre való hajlamát és a bizalmi köteléket ostromoljuk minden egyes alkalommal amikor megrántjuk a pórázt és működésbe lép a fojtónyakörv.

Az erőszak további formái, mint a sokkoló használata és bárminemű traumatizálás, a dominancia fitogtatása, a félelemkeltés és a fájdalom okozás mind olyan negatív hatások melyek magabiztosságot, bizalmat és együttműködést romboló tényezők.

És mint tudjuk, a félelem és a magabiztosság hiánya, sokszor kiváltó okai az agresszív viselkedésnek.

 

A HDN egyik eleme az erőszakmentes tanítás (force-free training)

 

Ez azt jelenti hogy a kutyát vezetjük, segítünk neki kiigazodni az emberi világban és a problémás viselkedések megelőzésére helyezzük a hangsúlyt. Mindezt pozitív megerősítéssel, differenciális megerősítéssel, klasszikus kondícionálással, ellen- kondícionálással és deszenzitivizációval érhetjük el.

 

Tisztázzuk a fogalmakat! A Force-free training elemei/tanítási módjai:

  • vezetés
    A jó vezető motivál, tanít, megvéd, határozott, következetes, kiegyensúlyozott, türelmes, empatikus és mindezek mellett szeretetteljes. Egyszóval ő a biztos pont a kutya életében. leadervsmgmt.jpgEgy olyan társadalomban, ahol legtöbbször mi magunk is követő szerepben vagyunk nehéz felvenni a vezető szerepet és átérezni hogy miről is szól ez az egész. Ebben segítenek manapság minket a kutyák. Hiszen navigálnunk kell őket az emberi világunkban, ahol számukra idegen szabályokkal találkoznak nap mint nap és a mi feladatunk őket tanítani.  
  • megelőzés (megelőző módosítás)
    A viselkedés (gyakoriságának) növelésére, átirányítására, csökkentésére vagy megszűntetésére tett lépések. Ergo változtassuk meg azokat a kiváltó eseményeket, melyek a nem kívánt viselkedés előtt történnek, így a nem kívánt viselkedés nem fog bekövetkezni. indoor-fence.jpgPéldául a környezet átrendezésével a kiváltó tényezők eltávolítása vagy csökkentése;  kutyakerítés a lakásba, kutyabiztos kerítés, kölyökbiztos lakás, szobakennelhez szoktatás, cipők kutyabiztos helyen való tárolása stb.

  • pozitív megerősítés
    Abban az esetben ha a kívánt viselkedést szeretnénk gyakoribbá tenni: a kívánt viselkedés jutalmazása elkapással, formálással. harmoniaban_a_kutyaval_13.jpgA jutalom alapú tréning nagyon hatásos

  • differenciális megerősítés
    Differenciális megerősítés során csak bizonyos típusú, vagy minőségű viselkedést erősítünk meg - például csak hosszabb helyben várakozást, míg a gyengébbeket megerősítés nélkül hagyjuk.dscn8888.JPG
    Abban az esetben ha a kívánt viselkedést szeretnénk gyakoribbá tenni, csökkenteni vagy átirányítani: jutalmazzuk az előnyben részesített viselkedést, így a viselkedés arányát változtatjuk ezáltal.

  • klasszikus kondícionálás és ellen-kondícionálás
    A klasszikus kondícionálás során feltételes (akarattól függő) reflexet alakíthatunk ki a tanítás során a kutyában. festival3.jpgEllen- kondícionálás esetében pedig új asszociációkat alakítunk ki a kutyában, hogy egy adott viselkedést/érzelmi állapotot megváltoztassunk például a félelmet.

  • deszenzitivizáció
    A deszenzitivizáció során egy ingerre adott érzelmi reakciót csökkentünk, úgymond semlegesítünk. Mindezt fokozatosan. Az érzelmi reakció csökkentésének érdekében  szisztematikus fokozatos expozíciós terápiás tervet is ki lehet dolgozni. Az expozíciós terápia abból áll, hogy a kutyának többször is szembe kell néznie a félelmeivel, amíg a félelem el nem tűnik. Természetesen kontrollált körülmények között, jól kidolgozott terv szerint, fokozatosan haladva.

 

Hogyan lehet hatékonyabb az erőszakmentes tanítás?

Lépésről lépésre az együttműködésért és a közös “nyelv” kialakításáért - Step by step

Mindent egybe vetve a kutya szükségleteit figyelembe vevő, megfelelően felépített erőszakmentes tanítással olyan bizalmi kapcsolatot alakíthatunk ki kutyánkkal mely során együttműködésre késztethetjük őt a mindennapokban. Ezáltal megkönnyítve az Ő és a Saját életünket is, harmóniában és összhangban élhetünk együtt.

A megfelelően felépített erőszakmentes kommunikációt és tanítást nagyban segíti a “step by step” elv követése. Mint ahogy a szükségletek piramisa, ugyanúgy épül fel a bizalom, a közös “nyelv” és a tudás is. Csak akkor haladhatunk tovább egy feladattal, ha az alapokat lefektetjük és meg is erősítjük azokat. Például nem várhatjuk el, hogy a kutya helyben maradjon és várakozzon ha még kérésre le se tud ülni, mert nem érti a kommunikációnkat. Gondoljunk csak bele, mi sem tudtunk számolni addig, amíg a számokat nem ismertük meg és ahhoz hogy a számokat megismerjük megfelelő kommunikációra volt szükségünk.


Motiváló és szórakoztató oktatás kell a kutyáknak is

A diákok körében népszerűbbek azok az előadók és tanárok, akik érdekesebbé teszik, megszínesítik a tananyagot. A kutyáknál sincs ez másként. Ha a tanulás szórakozás is egyben, akkor a feladatok végrehajtása motiválóbb.

A tanulás folyamatában a cél olyan belső állapot elérése, mely cselekvésre ösztönöz. Ha a kutyában nincs elég motiváció a tanulásra, akkor mit sem ér a lépésről lépésre felépített pozitív megerősítésen alapuló tanítás.

cats_1.jpg

Úgy kell kialakítanunk a közös kommunikációt a kutyánkkal, hogy igénye legyen az együttműködésre és a tanulásra. Ennek eszköze a motiváció, mely a tanulás elindításához, aktivizálásához és fenntartásához elengedhetetlen. A motiváció az, ami meghatározza az adott tanulási folyamat mértékét és hatékonyságát.

Hogyan és mivel motiválhatjuk kutyánkat?

A Premack elv

“Meg kell tanítanunk a kutyát arra, hogy azt akarja csinálni, amit mi szeretnénk hogy csináljon az adott pillanatban” Dr. Ian Dunbar


Erre egyszerű megoldásként a Premack elvet alkalmazhatjuk. Vagyis egy kellemes viselkedés végrehajtása (játék) egy kevésbé kellemes viselkedés (tanulás) után, fokozza a kellemetlenebb viselkedés gyakoriságát.
Azaz a tanulás után nagy jutalom kell.

 

Mi számít jutalomnak?

 

Az étel mint jutalom


A HDN ismeretében már tudjuk hogy a megfelelő táplálék az alap biológiai szükségletek között szerepel a kutyáknál is. Minden kutya kívánja a megfelelő táplálékot, és a szervezetük éhség érzetével jelzi ezt. Ebből következik, hogy a kutyák motiválása étellel azért nagyon sikeres, mert az éhség nagyon erős késztetéssel járó motívum. A természetben, ahhoz hogy egy kutya kielégítse ezt az alapvető szükségletét, gondolkodnia kell azon, hogy hol s miként talál megfelelő táplálékot. Ezzel szemben egy kerti kutyának, aki naponta egyszer ugyanakkor ugyanabba a tálkába kapja a napi betevőjét, nem kell azon gondolkoznia hogyan jusson táplálékhoz, így a felgyülemlett energiát - amit normál esetben a táplálékszerzésre fordítana (mozgás, szociális interakció, vadászat, problémamegoldás stb.) - más viselkedésben kénytelen levezetni.

A kutyák többsége szeret mozogni, gondolkodni, tanulni.

Tehát a jutalomfalat használatával a kutyák egyik biológiai szükségletét tudjuk kielégíteni és az erőszakmentes tanítás során olyan jó érzést és sikerélményt társítani hozzá, aminek következtében együttműködést és bizalmat építhetünk fel.

A jutalom nem csak étel lehet

Jutalomnak számít minden olyan tevékenység amit a kutya szeret csinálni. Úgymond a kutya hobbija.

Ez lehet akár közös tevékenység, játék. De sok kutyának a szívből jövő dícséret is sokat ér. A jutalmazáshoz nem árt tisztában lennünk kutyánk szeretetnyelvével.)

Vegyük észre és jutalmazzuk a jó viselkedést

 

“Engedjük a kutyának azt, hogy azt higyje, hogy  ő tanít minket.” Dr. Ian Dunbar

Ez mit is jelent?
A jó viselkedést jutalmazzuk, nem alapnak vesszük azt. Sokszor észre sem vesszük és nem értékeljük a kutyánk jó viselkedését, így nem is dícsérjük, nem jutalmazzuk. Azonban amint számunkra valami nem kívánatos viselkedést tapasztalunk tőle, azonnal észrevesszük és sokszor reflexből büntetjük érte. Ezzel az önbizalmát gyengítjük.


Ehelyett, jutalom lehet már az is ha leültetjük és utána valami olyan dolgot csinálhat amit szeret, például labdázhat. Becsüljük meg a jó viselkedést! Ne vegyük alapnak. A kívánt viselkedést mindig jutalmazzuk, akkor is ha az adott pillanatban csak egy jó szóval tudjuk értékelni, tegyük meg.




Konklúzió - Be a Leader of your dog NOT a Boss


Az ember legyen támasz és társ is egyben a kutyájának. A bizalom olyan érzelmi szükséglete a kutyának, mely megalapozza a szociális viselkedést, a tanulást és a kognitív szükségletek kielégítését. Egy olyan vezető kell tehát mellé, aki elnavigálja az emberi világban. Nemcsak szabályokat, korlátokat, határokat állít fel hanem tanít is. A jó vezető motivál, tanít, megvéd, határozott, következetes, kiegyensúlyozott, empatikus, türelmes és mindezek mellett szeretetteljes.

leadervsmgmt.jpg

Meg kell tanítanunk a kutyánknak hogy a világunk biztonságos hely. A biztonság érzete alapvető fontosságú mely a bizalmon nyugszik. A kutya bizalmának elvesztése olyan szinten károsíthatja a kapcsolatot, hogy folyamatosan “harcolni” kell az engedelmességért. A kutya megpróbál kicselezni, kiskapukat keres, kockáztatja a büntetést is akár egy-egy nem kívánatos viselkedés produkálásáért (például nem eszi fel a kakit a földről ha ott vagyunk mellette, de ha már egy kis távolság van közöttünk,  akkor nem tétovázik kihasználni az alkalmat). Míg egy bizalmi kapcsolaton alapuló kutya-ember együttműködés során a kutya tudja hogy nem szabad felennie és megteszi a gazdája kedvéért azt, hogy lemond erről az élvezetről mert tudja, hogy nagyobb jutalmat kap cserébe (Premack elv). Azaz a gazdája egy vezető, aki tudja motiválni.
Jó vezető motivál, bizalmat ébreszt és fenntartja azt, biztonságot nyújt és szeretetet ad. Mindezzel eléri az együttműködést.

eskuvo.jpg

Emlékezzünk vissza. A HDN egyik eleme az erőszakmentes tanítás. Ez azt jelenti hogy a kutyát vezetjük, segítünk neki kiigazodni az emberi világban és a problémás viselkedések megelőzésére helyezzük a hangsúlyt. Mindezt pozitív megerősítéssel, differenciális megerősítéssel, klasszikus kondícionálással, ellen-kondícionálással és deszenzitivizációval visszük véghez. Mindezt olyan formában kell tálalnunk, hogy a kutya számára érthető és könnyen befogadható legyen: közös “nyelv” és step by step. Nem mellesleg szeresse meg a tanulás folyamatát és “Engedjük a kutyának azt, hogy azt higyje, hogy  ő tanít minket.” A jó viselkedésre koncentráljunk, dícsérjük azokat az alkalmakat amikor megfelelően reagált bizonyos szituációban. Ne a rossz viselkedésen akadjunk fenn, vegyük észre hogy jó kutyánk van!

És ne feledjük, legyünk jó vezetői kutyánknak, ne akarjunk uralkodni felette!


Stephen Covey idézetével élve: The managers are the ones sharpening the machetes and hacking underbrush so the group can navigate through the jungle, the leaders are the ones climbing to the tree tops to determine whether the group is in the right jungle.

 


Ha kedvet kaptál a közös tanuláshoz kutyáddal, ne habozz! Nézz körül az eseményeink között, gyere el, próbáld ki és tapasztad meg a harmonikus együttműködést kutyáddal! Szeretettel várlak a tanfolyamon!

Időpontok és jelentkezés: https://goo.gl/uCrK5h

Varga Réka Kutyaoktató

fb

web



 

 



Van ismerősöd akit érdekel a téma?

Köszönöm, hogy

megosztod a cikket! :)








A bejegyzés trackback címe:

https://kutyaoktato.blog.hu/api/trackback/id/tr6412789674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Varga Réka Kutyaoktató

Képzelj el egy világot, ahol a kutyáddal harmóniában élsz. Nincsenek problémák, nincsenek leküzdhetetlen akadályok. Én elképzeltem. Dömötör Júlia által kidolgozott “Láthatatlan Póráz Módszer” -rel történő oktatás során csak és kizárólag a pozitív megerősítésre és a gazdi-kutya közötti kommunikációra helyezzük a hangsúlyt. Mindezt saját tudásommal és tapasztalataimmal kiegészítve adom át gazdi-kutya tanítványaimnak. Ez azt jelenti hogy nincs büntetés és nincs olyan hogy rossz kutya. Figyelmünket minden felmerülő nehézség esetén a "win-win" megoldásokra fókuszáljuk. A kutyát tanítjuk és közben magunk is fejlődünk, hogy az adott pillanatban a lehető legjobban tudjuk kezelni a váratlan kutyás helyzeteket. Nincsenek elvárások, a kutyát lépésről lépésre tanítjuk, apró részletekre bontjuk le az emberi világ sokszor még az emberek számára is nehezen érthető komplexitását, hogy a végén egy kiegyensúlyozott és magabiztos kutyával az oldalunkon bátran vethessük magunkat az életbe. Mindeközben mi magunk is fejlődünk és magabiztosabbá válunk.

Friss topikok

Címkék

akikreérdemeshallgatni (1) akupresszúra (1) bizalom (1) boldogkutya (1) budapest (1) buntetes (1) büntetésmentesen (1) büntetésmenteskutyázás (1) családikutya (1) cukikutya (1) doga (1) doglife (1) dogtraining (1) dogtraininghungary (1) dogyoga (2) együttműködés (1) élet (1) emlek (1) erőszakmentesen (1) erőszakmenteskutyázás (1) everness (1) felismerés (1) felnőttkutya (1) festivalwithdog (1) fesztival (1) gombászkutya (1) gyász (1) jelentkezes (1) jóga (2) jógakutyával (1) kiskutya (1) kölyökkutya (2) kontroll (1) kutya (17) kutyabarat (2) kutyabarát (12) kutyabarátfesztiválok (1) kutyabaráthelyek (1) kutyabarátmunkahely (8) kutyabuntetes (1) kutyafajták (7) kutyainfo (1) kutyaiskola (11) kutyajóga (1) kutyak (1) kutyák (9) kutyakikepzes (9) kutyakiképzés (14) kutyakiképző (9) kutyakiképzők (1) kutyakulfoldon (1) kutyakülföldön (1) kutyamasszázs (1) kutyanevelés (13) kutyaoktatás (13) kutyaoktatas (7) kutyaoktatásitrendek (1) kutyaoktato (2) kutyaovi (8) kutyarténer (9) kutyarténerbudapest (1) kutyasjoga (2) kutyasuli (15) kutyatanitas (1) kutyatanítás (1) kutyatartás (1) kutyatiltás (1) kutyatrener (5) kutyatréner (1) kutyaviselkedés (1) kutyoktatas (1) lathatatlanporaz (9) lathatatlanporazmodszer (2) legjobbemberek (1) legjobbmodszerek (1) lepesrollepesre (2) lepesről lépésre (1) lpm (1) lpmp (1) mentálisfárasztás (1) nem (1) önismeret (1) relaxáció (1) samsara (1) snufflemat (1) stepbystep (2) szarvasgomba (6) szarvasgombakereses (4) szarvasgombakeresokutya (7) szarvasgombakeresőkutya (1) szarvasgombamagyarorszag (4) szarvasgombászkutya (1) szeretet (1) szimatszőnyeg (1) tiltás (1) top5 (1) tréner (1) trénerbudapest (1) treningterv (1) trifla (6) triflaeb (1) triflakereses (3) triflakutya (6) triflakutyavizsga (3) triflamagyarorszag (2) triflavadászkutya (1) truffledog (1) trufledog (1) tudatoskutya (1) tudatosság (1) ulrichjozsef (1) unaloműzés (1) változás (1) varosikutya (1) yoga (1) Címkefelhő